Metode Pembelajaran dengan Media Lagu untuk Meningkatkan Minat Belajar Firman Tuhan

Cristie Febriyona, Tri Supartini, Like Pangemanan

Sari


The purpose of this paper is to apply learning methods with song media to increase interest in learning God’s word. The method used is qualitative, namely observation, interviews with research subjects. The conclusion of this study is 1) the method of song in learning for children aged 6-8 years should be made simple with a choice of interval notes 1-5 and using an agile rhythm so that children are easier and interested in learning it; 2) children’s learning interest to learn the Word of God, children need to have an interest in learning so that children can have an urge in themselves to learn God’s Word; 3) study of learning methods with songs on the interest in learning the Word of God can enhance children’s attention to learning, make children feel happy when learning, and the involvement of children is also quite active in learning.


Kata Kunci


methods, songs, learning, interests, learning, God’s Word

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Aritonang, Keke T. “Minat Dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Penabur. 10 (Juni 2008): 11-21.

Atmodiwirjo, Ediasri T. Psikologi Anak dan Remaja. Jakarta: BPK, 1983.

Aunurrahman. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2016.

Dalyono, M. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.

Djamarah, Syaiful Bahri. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Darmawan, I Putu Ayub. Menjadi Guru Yang Terampil. Bandung: Kalam Hidup, 2014.

Darmawan, Ricky. “Pengaruh Minat Belajar dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 01 Wonolopo Tahun Ajaran 2014/2015.” Skripsi, S.Pd, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Juli 2015. Diakses 17 Juli 2018. http://eprints.ums.ac.id/35501/9/BAB%20II.pdf.

Daryanto & Syaiful Karim. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Penerbit Gava Media, 2017.

Edison, F. Thomas. 52 Metode Mengajar. Bandung: Kalam Hidup, 2017.

Fortunato, Connie. Children’s Music Ministry: A Guide to Philosophy And Pratice. USA: David C. Cook Publishing Co., 1986.

Gunawan, Adi W. “Mengapa Anak Sulit Konsentrasi?” Diakses 12 Juli 2018. http://www.adiwgunawan.com/Articles/Mengapa-Anak-Sulit-Konsentrasi.

Ghozali, Imam. “Pembelajaran Musik Berbasis Siswa Dengan Pendekatan Local Genius.” Jurnal Visi Ilmu Pendidikan 7, no. 1 (May 4, 2012): 651–63. https://doi.org/10.26418/jvip.v7i1.334.

Ifadah, M., Siti Aimah. “Keefektifan Lagu Sebagai Media Belajar Dalam Pengajaran Pronounciation/Pengucapan.” Seminar Hasil-hasil Penelitian. Semarang: Universitas Muhammadiyah Semarang, 2012.

Khuluqo, Ihsana El. Belajar Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017.

“Kids and Songs.” Diakses 11 Juli 2018. https://www.teachingenglish.org.uk/article/kids-songs.

Kiun, Thjin C., Marwani & Halida, “Peningkatan Minat Belajar Bahasa Inggris Melalui Gerak Dan Lagu Di TK Kristen Immanuel Pontianak.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 4, no. 2(November 2015):1-11.

Miranti, I., Engliana, Fitri Senny Hapsari. “Penggunaan Media Lagu Anak-anak Dalam Mengembangkan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Siswa Di PAUD.” Jurnal Ilmiah Kependidikan 2, no. 2 (Juli 2015): 167-173.

Nurhasanah, Siti & A. Sobandi. “Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 1, No. 1 (Agustus 2016):138. Diakses 17 Juli 2018 http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper

Sidjabat, B. S. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Kalam Hidup, 2009.

Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Subali, B., Idayani -, and L. Handayani. “Pengembangan CD Pembelajaran Lagu Anak Untuk Menumbuhkan Pemahaman Sains Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 8, no. 1 (2012): 26–32. https://doi.org/10.15294/jpfi.v8i1.1991.

Susanto, Ahmad. Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group, 2016.

“The Importance of Learning Through Song,” diakses 11 Juli 2018 https://www.earlychildhoodeducationzone.com/importance-learning-song/

Uno, Hamzah B. & Nurdin Mohamad. Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

Usman, U. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.

Wasti, Sriana, Rahmiati Rahmiati, and Izwerni Izwerni. “Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Tata Busana Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang.” E-Journal Home Economic and Tourism 2, no. 1 (March 1, 2013): 1–14.

Wijaya, Hengki. Analisis Data Kualitatif Ilmu Pendidikan Teologi. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.25278/jj71.v17i1.326
Sari view : 0 times
PDF - 0 times